اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. فروردين 1396 - 12:02   |   کد مطلب: 24452
تولید کننده فرش دستباف ملایری با ایجاد اشتغال و صادرات فرش جوزان ملایر توانسته است اقتصاد مقاومتی را در تارو پود فرش به نمایش درآورد.

به گزارش صبح الوند، تلاش برای زنده نگه داشتن هنر، آن هم هنری اصیل چون فرش که یادگاری ماندگار از گذشتگان است، با همان سبک و سیاق قدیمی، از ریسندگی نخ‌ها تا رنگرزی، طراحی نقشه و بافتن، اقدامی بس ستودنی است که خانواده ای 5 نفره در یکی از روستاهای معروف صاحب نام فرش، در شهرستان ملایر در راه آن گام برداشته و حالا نه تنها در ایران بلکه آوازه فرش « جوزان»  را جهانی کرده اند.

 

« اسماعیل» یکی از فرزندان خانواده «حسینی نسب»  است که با 55 سال سن و همراهي چهار نفر از اعضاي خانواده اش فقط برای زنده نگه داشتن نام روستای خویش (جوزان) هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان به فرش را آموزش می دهد تا فرش جوزان مانند بسیاری از هنرهای فراموش شده از یاد نرود. آنها با اختصاص يك طبقه از منزل شخصي، كارگاه آموزشي را راه اندازي و با 40 كارآموز فعاليت خود را شروع كردند و در حال حاضر ساليانه حدود 700 كارآموز را آموزش می‌دهند و نه تنها خسته نشده اند بلکه با انگیزه بیشتری هدف خود را دنبال می کنند.

 

 

در همین رابطه خبرنگار صبح الوند گفت‌وگویی را با وی انجام داده‌ است که خلاصه ای از آن را در ادامه ارائه می‌گردد:

 

*چند سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنید؟

32 سال سابقه كار در صنايع دستي با گرايش فرش دارم و در زمينه‌هاي مختلف شامل بافت فرش های دست‌بافت، موزه‌اي و تزئيني و همچنین در رنگرزي، طراحي، توليد، نظارت و مشاوره فعاليت تمام و كمال داریم.

 

*در حال حاضر فرش جوزان چه میزان شناخته شده است؟

آن‌قدر که وقتي در بازار تهران این فرش را همراه داشته باشی خریدار به خوبی آن را می‌شناسد و به سمتت می‌آید . لذا به جرات مي‌توان گفت يكي از چهار قطب اصلي توليد فرش ايران، فرش جوزان است و جايگاه بزرگي بين مجموعه داران اروپايي دارد.

 

*آیا این جایگاه را در خارج از کشور دیده‌اید؟

بله، این مسأله مختص به داخل کشور نیست بلکه در خارج از کشور نیز فرش جوزان جایگاه خوب و شناخته شده ای دارد. به عنوان مثال در كتاب قالي ايران كه به زبان انگليس تاليف شده است، به فرش جوزان اشاره شده و يا اينكه در ايتاليا مجله « جوزان كارپت»  منتشر مي‌شود . همچنین فرش جوزان تزئين كننده يكي از موزه‌هاي ايتالياست که همه اين‌ها نشان از جايگاه فرش ايران در جهان دارد.

 

در سال 2010  با يك هيات كارشناسي براي بررسي مشكل ركود فرش ايران سفري به آلمان داشتيم، در سالن همايش شهر هانوفر، مجري تلويزيون آلمان درخصوص فرش جوزان صحبت كرد و اين بسيار قابل توجه بود.

 

*به روزهای ابتدای کار برگردیم، چه چیز شما را به این سمت کشاند؟

وقتي ديدم اين پتانسيل سال‌های گذشته از طرف فعالين اين هنر، به وجود آمده با یک خانواده 5 نفره تلاش كرديم آن را مجدداَ احيا كنيم. هدف ما فقط حفظ جایگاه فرش جوزان است و علاقه به زادگاهم موجب شده تا گامي را در معرفي آن به دنيا بردارم و بتوانم نام آن را زنده نگه دارم و حالا می‌بینیم که خوشبختانه مورد توجه غربی‌ها نیز قرار گرفته است.

 

 

*با گذشت بیش از سه دهه از کار خود راضی هستید؟

 ما توانستيم هنري كه كاملاَ از بين رفته و فراموش شده بود را به‌خوبی احیا و از صفر تا صد كار را با همان كيفيت دهه چهل توليد كنيم. براي ما حفظ اصالت كار مهم است نه تجارت آن. خوشبختانه در حال حاضر به صد در صد هدفي كه داشتيم، رسيده ايم و همه مراحل كار شامل رنگرزي گياهي، ريسندگي دستي و نقشه‌هاي سنتي دهه چهل را اجرا مي‌كنيم و چيزي را كه دنيا از ما انتظار دارد عرضه كنيم نه برخي توليداتي كه امروزه به نام فرش ايراني ارائه مي شود و اين هنر را تبديل به كار تجاري كرده است.

 

*وقتی این جایگاه را در خارج از کشور دارد آیا برای صادرات آن نیز برنامه ای دارید؟

تاکنون کل فرش ايران به دو كشور آلمان و ايتاليا صادر شده است و حالا كه موضوع بازارهاي جهاني اتفاق افتاده است، صادارات رونق خواهد گرفت و بسياري از مشكلات حل مي‌شود. تا به حال بيشتر به بازارهای داخلي به ويژه تهران وارد شده‌ايم اما افرادي هستند كه فرش را از ما مي‌خرند و صادر می‌کنند.

 

*با چه مشكلاتی مواجه هستید؟

بزرگترين مشكل بازار جهاني است كه ركود در سال گذشته بسيار به توليدكنندگان فشار آورده است و روابط با كشورهاي غربي مي‌تواند كمك كننده باشد، اولين مشكل بازار است  که اگر بازار خوب  و پر رونق باشد، مشكلات هم خودبخود حل مي‌شود، بازار براي همه تاجران و توليدكنندگان مهمترين نكته است.

 

 

*برای توسعه و معرفی کارتان چه اقداماتی انجام داده اید؟

در حال راه اندازي شركت تهيه و توليد مواد اوليه فرش و تابلوفرش « جوزان پيچ» در شهرك صنعتي هستيم. همچنین از طريق راه اندازي سايت مقالات مربوط به فرش را عرضه مي کنیم، البته قبل تر هم به مدت 15 سال عضو مجله ديجيتالي آلمانی بوديم و اطلاعات جهاني ارائه مي‌شد. در حال حاضر نیز از طريق فضاي مجازي در خدمت علاقه مندان هستيم.

 

*با توجه به فعالیت هایی که داشته اید و سعی کردید در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشید، از حمايت‌ها راضی هستید؟

تاكنون دولت در زمينه توليد حمايتي از ما نداشته است و معتقدم نبايد منتظر حمايت دولت بود حتی ما در راستای کمک به کارآموزان با وجود 200 هزار تومان شهريه مصوبه فني وحرفه اي اما آموزش‌ها را شامل بافندگي فرش، تابلوفرش، جاجيم، گليم وبه صورت رایگان انجام می دهیم.

 

اما صحبت پایانی؟

امیدوارم بتوانیم هر چه بیشتر در حفظ هنرهای اصیل تلاش کنیم و جایگاه خود را در دنیا بدست آوریم.

انتهای پیام / 91/ 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان